Spotify har inneburit en stor nedgång inom musikförsäljningen som artister tidigare livnärde sig på. Men är det verkligen så illa som många tror? Den nya tiden av streamingtjänster är förmodligen här för att stanna och för den som ser möjligheterna på rätt sätt finns det stora pengar att tjäna.

[table “32” not found /]

Spotify är som nämnt en streamingtjänst där artisterna tjänar pengar per spelad låt. Spotify offentliggjorde för inte så länge sedan vad artisterna tjänar. Förtjänsten ligger på mellan 4-6 öre per spelning. Denna summa räknas ut och beror av några olika variabler, bland annat totalt antal streamningar en artist har. I mars år 2013 hade Spotify 24 miljoner användare globalt, något som växer och lär växa exponentiellt med nya marknader som ansluts, exempelvis Brasilien. År 2013 betalade Spotify även ut 500 miljoner dollar i royalties. Med ett växande antal användare kommer vi förmodligen att få se dessa utbetalningar mångdubblas under kommande år.



Som artist behöver man därför se på ett låtsläpp mer långsiktigt än förut. Tidigare kom de stora intäkterna i samband med albumsläppet och skivförsäljningen i anslutning till det. Numera kommer artister att kunna tjäna bra royalties på sina populära låtar under en hela sin livstid. Med ett troget och aktivt lyssnande fan kommer detta gott och väl täcka det artisten skulle fått vid en engångsförsäljning på Itunes. Dessutom exponeras artisten i och med Spotify för en enorm marknad av provlyssnare, som inte betalar något extra för att provlyssna på låten. Detta innebär en enorm möjlighet till gratis marknadsföring.

Hur lägger man då upp sin låt på Spotify?

Här finns det en rad metoder att använda sig av. Det finns tjänster som tar en årlig avgift, till exempel Spinnup och så finns det tjänster som tar en engångsavgift, exempelvis Emubands som tar en engångsavgift på cirka 50 pund för ett album. Med båda dessa tjänster får man behålla 100% av de royalties som genereras. Det finns även andra alternativ där du får dela med dig av royalties istället.